سلامت سلامت .

سلامت

آيا مي دانيد بيماري واريكوسل چيست؟

واريكوسل، وريد هاي متورم و بزرگي هستند كه داخل كيسه بيضه ها به وجود مي آيند و ممكن است در ابتدا بدون علامت باشد اما با گذشت زمان به صورت برآمده، در بيضه نمايان مي شود.

 

 اختلال در عملكرد دريچه هاي وريدي، سبب تجمع خون و بازگشت آن به وريد ها داخل بيضه شده كه در نتيجه آن تورم و اتساع وريد ها اتفاق مي افتد و سبب ايجاد واريس بيضه يا همان واريكوسل مي شود؛ در اين حالت دريچه هاي داخل وريد هاي بيضه ضعيف مي شوند و جريان خون توانايي بازگشت به قلب را ندارد.

علايم واريكوسل كدامند؟

  • درد تيز تا درد مبهم و خسته كننده
  • دردي كه با ايستادن طولاني يا اعمال سنگين فيزيكي بيشتر مي شود.
  • دردي ناشي از واريس بيضه با استراحت كردن كاهش مي يابد.
  • اين درد برخي اوقات در طول روز بدتر خواهد شد.
  • اين بيماري اغلب باعث تورم بيضه سمت چب مي شود.
  • واريكوسل به مرور در بيضه بزرگ و قابل مشاهده مي شود.

بيش تر بدانيد: آيا با عمل لاغري ليپوساكشن آشنايي داريد؟

عوارض ابتلا به واريس بيضه

از جدي ترين عوارضي كه با ابتلا به اين بيماري بروز مي كند، عبارتند از:

  • اختلال در باروري مردان
  • كاهش تعداد اسپرم ها
  • كوچك شدن بيضه
  • بيمار بايد بين 10 تا 14 روز، از ورزش كردن بپرهيز كند.
  • بيمار معمولاً ميتواند بين 5 تا 7 روز پس از انجام عمل جراحي، به سر كار خود بازگردد.
  • اگر عمل جراحي با هدف رفع مشكل باروري انجام شده باشد، بايد سه تا چهار ماه بعد از عمل، آناليز مايع مني انجام شود.

مراقبت هاي لازم بعد از درمان واريكوسل

بهبودي پس از عمل جراحي، سريع و درد آن خفيف خواهد بود:

بيش تر بدانيد: عوارض سنگ كليه

بهبودي بعد از انجام فرآيند آمبوليزاسيون نيز نسبتاً كوتاه است:

  • اين روش درد خفيفي به همراه خواهد داشت
  • بيمار بعد از انجام عمل جراحي، بايد بين 7 تا 10 روز از ورزش كردن اجتناب كند.
  • معمولاً يك تا دو روز بعد از انجام اين فرآيند، بيمار مي تواند به سر كار خود بازگردد.

منبع: https://www.dr-abdo.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۷:۵۳ توسط:شكري موضوع:

ارتودنسي تك دندان

امروزه اكثر روش هاي درماني براي دندان بر روي رفع مشكلات چندين دندان است. هر چند گاهي اوقات، فقط يك دندان است كه نامرتب است، ولي مي تواند كل لبخند شما را خراب كند، اعتماد به نفس شما را كاهش دهد و منجر به مشكلات بهداشت دهان شود.

درست كردن تك دندان:

ارتودنسي تك دندان هم ممكن و هم بيشتر از چيزي كه فكرش را مي كنيد شايع است. اكثرا يك دندان را مي توان با استفاده از تراز هاي واضح و يا بريس ها به سرعت صاف كرد. اين ها روش هاي مناسبي هستند اما روش هايي نيز وجود دارد كه در زندگي بيمار اختلال كمتري مي تواند ايجاد كند.

دلايل ايجاد يك دندان كج تنها:

يك دندان كج معمولا نتيجه ازدحام بيش از حد دندان ها يا سقف باريك دهان است.  مسئله اين است كه وقتي دندان ها فضاي كافي ندارند، مي توانند به جلو يا عقب بروند. به آسانسور شلوغ فكر كنيد و اينكه ايستادن كاملاً مرتب براي همه چقدر سخت است.

دندان كج يا نامرتب به طور كلي به دليل موارد زير ايجاد مي شود:

  • مكيدن شست بعد از شروع به دندان درآوردن كودك
  • ريفلاكس بلع ضعيف كه باعث مي شود زبان به دندان هاي جلو فشار بياورد
  • از دست دادن زودرس دندانهاي شيري
  • دندان هاي بزرگ

صاف كردن دندان بدون بريس در ارتودنسي تك دندان:

براي اينكه تمام دندان هاي خود را براي اصلاح تك دندان ارتودنسي كنيد، روش هاي ديگري نيز وجود دارد. از جمله:

نگدارنده ها يا بريس ها:

نگهدارنده هاي متحرك و ثابت. نگهدارنده ها مي توانند تك دندان را به روشي نسبتاً كارآمد ترميم كنند. شما بايد بر اساس سطح راحتي، سبك زندگي و توصيه ارتودنتيست مشخص كنيد كه كدام روش براي شما بهتر است.

بيماراني نيز هستند كه از ارتودنسي ثابت براي اصلاح تك دندان استفاده مي كنند.  نگهدارنده هاي ثابت يا بريس هاي ثابت با اينكه از لحاظ ظاهري اذيت كننده هستند ولي در طولاني مدت نتايج بهتري ارائه مي دهند.

اينويزيلاين يا ارتودنسي نامرئي:

اينويزيلاين يا Invisalign مجموعه اي از رديف كننده هاي واضح و متحرك است كه با گذشت زمان دندان ها را صاف مي كند. اين يك گزينه قوي براي اصلاح يك دندان نامرتب در نظر گرفته شده است زيرا به بيماران امكان مي دهد به طور پنهاني و بدون وقفه در زندگي خود تحت درمان قرار گيرند.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۶:۰۷ توسط:شكري موضوع:

انواع روش هاي ترميم دندان

روش هاي زيادي براي ترميم دندان وجود دارد كه يكي از آن ها جرم گيري دندان و ايمپلنت دندان است. در ادامه با اين دو مورد بيش تر آشنا خواهيد شد.

جرمگيري دندان (بروساژ دندان) چيست؟

جرم گيري دندان به انگليسي Teeth Scaling يكي از روش هاي ترميم دندان است كه به آن بروساژ دندان هم گفته مي شود.

يكي از خدمات رايج اكثر مراكز دندانپزشكي اعم از كلينيك هاي دندانپزشكي شبانه روزي جرم گيري دندان است. كه در اين روش دندانپزشك به كمك تجهيزات مخصوصي هر گونه پلاك و تاتار در بين دندان ها و زير لثه ها را پاكسازي مي كند.

برخلاف تصور عموم مردم جرم گيري دندان تنها خدمات زيبايي دندانپزشكي نيست بلكه در وهله اول يكي از خدمات درماني دندانپزشكي است؛ چرا كه در صورت تجمع بيش از حد پلاك دنداني احتمال بروز بيماري هاي لثه بسيار زياد است. همچنين در صورت عدم درمان بيماري لثه احتمال از دست دندان هم بسيار زياد است.

مزاياي جرم گيري دندان چيست؟

از جمله مزاياي اين روش ترميم دندان عبارتند از:

  • جلوگيري از پوسيدگي دندان
  • جلوگيري از بيماري هاي لثه
  • تغيير رنگ دندان ها را رفع مي كند
  • جلوگيري از بوي بد دهان

ايمپلنت دندان

شايد باور نكنيد اما تاريخچه ايمپلنت دندان بسيار طولاني است. در واقع بشر از زماني كه به دلايل مختلفي اعم از پوسيدگي شديد دندان و ... مجبور به كشيدن دندان شد؛ به فكر راهكاري براي پر كردن جاي خالي دندان ها افتاد.

ممكن است برايتان جالب باشد كه در كدام كشور براي اولين بار كاشت ايمپلنت انجام شد؟ يا اينكه براي اولين بار در كشور ما چه سالي ايمپلنت دندان انجام شد؟

اگر قصد داريم درباره تاريخچه ايمپلنت دندان اطلاعاتي داشته باشيد با ما همراه باشيد تا با كمك گرفتن از كلينيك دندانپزشكي شبانه روزي تاج دنتال درباره اين موضوع اطلاعاتي در اختيار شما قرار دهيم.

اولين كاشت دندان در چين باستان

همان طور كه گفتيم چين باستان اولين كشوري بود كه حدود 4 هزار سال پيش براي اولين بار كاشت ايمپلنت دندان را با استفاده چوب بامبوي حكاكي شده انجام داد. البته كاشت ايمپلنت داخل استخوان فك يك روش نسبتا جديد است كه به مرور زمان پزشكان به اين روش دست يافتند و تقريبا مي توان گفت امروزه هزينه ايمپلنت دندان به اين روش يكي از خدمات گران قيمت دندانپزشكي است.

ابداع روش نوين ايمپلنت دندان به چه زماني برمي گردد؟

پروفسور برنمارك محققي در سوئد بود كه در سال 1950، سعي در افزايش علم خود در زمينه آناتومي خون داشت و به هيچ عنوان به دنبال ايمپلنت دندان نبود.

 برنمارك به طور كاملا اتفاقي متوجه محصور شدن ابزاري تيتانيومي در پاي يك خرگوش شد. برنمارك كنجكاو شد و توسط ميكروسكوپ نوري به بررسي و تجزيه تحليل آن پرداخت. برنمارك تلاش كرد كه قطعه تيتانيومي را از پاي خرگوش خارج كند اما تلاشش به نتيجه نرسيد و متوجه شد اين كار شدني نيست. 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۲:۴۱ توسط:شكري موضوع:

تاثير ارتودنسي بر زندگي بزرگسالان

به عنوان شخص بزرگسالي كه نامرتبي دنداني داريد چه پيش بهترين متخصص ارتودنسي در شهر خود برويد يا ارتودنسي دندان از راه دور را امتحان كنيد در هر صورت مي توانيد از مزاياي بسيار زيادي بهره مند شويد و كيفيت زندگي خود را افزايش دهيد. در اين نوشتار نتيجه چند مقاله بررسي شده كه نشان مي دهد ارتودنسي چطور باعث بهبود كيفيت در زندگي بزرگسالان مي شود.

افزايش طول عمر با ارتودنسي دندان

در مطالعه‌اي با عنوان "تاثير ارتودنسي در بيماران بزرگسال: يك مطالعه مروري سيستماتيك و متاآناليز" كه در سال ۲۰۱۹ در مجله "European Journal of Orthodontics" منتشر شده است، نتايج ۱۴ مطالعه مرور شده است كه در مجموع شامل ۱۱۵۹ بيمار بزرگسال بودند.

نتايج نشان داد كه ارتودنسي دندان در بيماران بزرگسال مي‌تواند باعث بهبود بهداشت دهان و روابط اجتماعي، بهبود ظاهر و عكس العمل هاي روانشناختي، و افزايش رضايت بيماران از زندگي شود. در نهايت افراد با بهبود كيفيت زندگي و افزايش سلامت، طول عمرشان نسبت به وضعيتي كه دندان هاي نامرتب و يا موقعيت هاي فكي ناهماهنگ دارند بيشتر مي شود.

افزايش كيفيت زندگي با درمان ارتودنسي

اين مطالعه در سال ۲۰۲۰ در مجله Journal of Orthodontics منتشر شده است و با هدف ارزيابي كيفيت زندگي بعد از درمان ارتودنسي در بزرگسالان انجام شده است. در اين مطالعه، ۱۴۲ بيمار بزرگسال كه نامرتبي دنداني و ناهماهنگي بين فكي آن ها اصلاح شده بود مورد مطالعه قرار گرفتند.

براي ارزيابي كيفيت زندگي پس از درمان ارتودنسي دندان، از دو پرسشنامه مختلف استفاده شد. اولين پرسشنامه، در واقع برگه اي بود در آن بيماران بايد از شرايط خود در ۸ زمينه مختلف از جمله سلامت عمومي، عملكرد جسمي، درد، نيروي رواني، اجتماعي، نقش، اضطراب و افسردگي، و سلامت جنسي گزارش ميدادند. دومين پرسشنامه، پرسشنامه دخالت پذيري باليني است كه براي ارزيابي اثر درماني به كار مي‌رود.

نتايج نشان داد كه بيماران پس از درمان ارتودنسي دندان، افزايش قابل توجهي در كيفيت زندگي خود را تجربه كردند و بيشترين تغييرات در زمينه‌هاي سلامت عمومي در آن ها ديده شد. علاوه بر اين، دخالت پذيري باليني بيماران نيز بهبود يافت كه نشان مي‌دهد درمان ارتودنسي مي‌تواند نه تنها سلامت دهان و دندان را ارتقاء داده، بلكه براي بهبود كليت زندگي بيماران مفيد بوده است. در نتيجه، اين مطالعه نشان مي‌دهد كه درمان ارتودنسي مي‌تواند براي بهبود كيفيت زندگي بزرگسالان بسيار مفيد.

مدت زمان ارتودنسي در كودكان و بزرگسالان چه فرقي مي كند؟

مطالعه "تأثير سن بر مدت درمان ارتودنسي در بزرگسالان" كه در سال ۲۰۱۲ در مجله "Angle Orthodontist" منتشر شده است، به بررسي تأثير سن بر مدت درمان ارتودنسي در بزرگسالان پرداخته است. در اين مطالعه، ۱۵۶ بيمار بزرگسال با اختلالات ارتودنسي مختلف شامل فاصله بين دندان‌ها و ازدحام دندان ها مورد بررسي قرار گرفتند.

ارتودنسي بزرگسالان

به طور كلي بيشتر مطالعات انجام شده در خصوص "ارتودنسي دندان و بزرگسالان" چند نكته را نشان مي دهد. اول اينكه بزرگسالان درست مانند كودكان مي توانند درمان هاي ارتودنسي دندان را انجام دهند و اصلا در اين خصوص محدوديت سني وجود ندارد. نكات بعدي شامل موارد زير مي شود:

  • بهبود وضعيت بهداشت دهان و دندان
  • افزايش طول عمر دندان ها
  • بهبود اعتماد به نفس
  • افزايش تعاملات اجتماعي به دليل زيباتر شدن طرح لبخند
  • بهبود زندگي زناشويي
  • افزايش اميد به زندگي
  • و ...

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۱۸:۳۶ توسط:شكري موضوع:

بوتاكس معده و هر آنچه كه بايد درمورد آن بدانيد.

متاسفانه در چندين سال گذشته به دليل سبك زندگي ناسالم در جامعه بسياري از افراد درگير چاقي و اضافه وزن هستند. همين موضوع باعث شده است كه بازار صنعت لاغري و جراحان لاغري بسيار داغ شود! يكي از روش هاي لاغري كه از چندين سال گذشته مطرح شده است؛ بوتاكس معده است.

بوتاكس معده چيست؟

شايد با شنيدن كلمه بوتاكس ياد رفع چين و چروك هاي صورت بيفتيد؛ اما امروز با يكي ديگر از كاربردهاي بوتاكس آشنا خواهيد شد و آن هم بوتاكس معده است.

بوتاكس يك روش كاهش وزن سريع براي افرادي است كه BMI آنها بالاي 30 است. چنانچه فرد از نظر جسماني كاملا سالم باشد و مبتلا به بيماري هاي زمينه اي نباشد، اين روش مي تواند براي لاغري تاثيرگذار باشد. البته لازم به ذكر است كه تاثير بوتاكس به صورت موقتي است و نمي توان آن را به عنوان يك روش دائمي براي لاغري در نظر گرفت.

آيا بوتاكس معده يك روش استاندارد براي لاغري است؟

طبق تحقيقات انجام گرفته؛ اين روش لاغري نمي تواند يك روش استاندارد و مطمئن براي لاغري باشد. چرا كه در اين روش غده هاي مضري كه مسئول توليد هورمون هاي مضر هستند همچنان در بدن وجود دارند و پس از گذشت 4 الي 6 ماه تاثير بوتاكس از بين مي رود و كاهش وزن ايجاد شده مجدد بازمي گردد.

البته اين روش يك روش لاغري سريع براي كاهش وزن است و در واقع هيچ گونه عوارض خطرناكي ندارد. در ادامه بيشتر درباره عوارض اين روش لاغري صحبت خواهيم كرد.

لاغري سريع با ساير روش ها

همان طور كه گفتيم بوتاكس يك روش لاغري موقت، سريع و با حداقل تهاجم است. همچنين در صورتي كه مبتلا به چاقي هاي مفرط و مرضي باشيد اين روش نمي تواند براي لاغري شما موثر باشد.

متخصص لاغري در صورتي كه پس از بررسي شرايط بدني بيمار و شاخص توده بدني وي به اين نتيجه برسد كه بيمار مد نظر با روش هاي لاغري كم تهاجم مثل استفاده از رژيم غذايي اصولي و انجام ورزش هاي روزانه موفق به كاهش وزن نخواهد شد ممكن است انواع جراحي هاي لاغري مثل اسليو يا باي پس معده را پيشنهاد دهد.

از آنجا كه اين نوع جراحي هاي لاغري به كمك روش لاپاراسكوپي انجام مي شوند جزء ايمن ترين جراحي هاي لاغري در سراسر دنيا هستند و در صورتي كه توسط جراح لاغري متبحر انجام شود به لاغري و كاهش وزن دائمي خواهيد رسيد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۴:۱۶ توسط:شكري موضوع:

موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد