سلامت سلامت .

سلامت

انواع روش هاي مرتب كردن دندان ها و زيبايي لبخند.

روش هاي مختلفي براي اصلاح نامنظمي هاي دندان ها وجود دارد كه به راحتي مي توانيد آن ها در ادامه اين مطلب بشناسيد. با ما همراه باشيد.

ارتودنسي نامرئي

اما امروزه به غير از سيم كشي دندان ها روش هاي نوين ديگري به نام ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين براي اصلاح نامنظمي هاي دنداني به روي كار آمده است. در اين نوشتار قصد داريم كه درباره اينكه ارتودنسي نامرئي چيست، چگونه كار مي كند و چه مزايا و معايبي دارد؟

ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين چيست؟

ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين يكي از پيشرفته ترين روش هاي درمان ارتودنسي دندان است. در اين روش بهترين متخصص ارتودنسي به كمك يك سري پلاك هاي شفاف باعث تغيير موقعيت و تراز كردن دندان ها مي شود. از جمله تفاوت هاي بريس هاي سنتي و ارتودنسي نامرئي در اين است كه اولا ديگران متوجه درمان ارتودنسي شما نمي شوند و ثانيا امكان برداشتن الاينرها و خارج كردن از دهان توسط بيمار وجود دارد.

آيا ارتودنسي نامرئي براي همه افراد مناسب است؟

اولين قدم براي تشخيص اينكه شما براي درمان ارتودنسي نامرئي مناسب هستيد يا خير اين است كه به بهترين متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد.

متخصص ارتودنسي با توجه به معاينات و عكس برداري هاي انجام شده تشخيص مي دهد كه شما براي اين روش درماني مناسب هستيد يا خير. اصولا افرادي كه ناهنجاري هاي جزئي تا متوسط دنداني دارند براي ارتودنسي نامرئي مناسب هستند. البته در مرحله آخر اين شما هستيد كه با توجه به هزينه ارتودنسي در سال 1402، كدام روش را براي درمان انتخاب مي كنيد.

لمينت دندان

يكي ديگر از روش هاي اصلاح طرح لبخند استفاده از لمينت دندان و براي دندان هاي افتاده و يا كشيدن دندان، ايمپلنت دندان است.

لمينت دندان جزء يكي از خدمات زيبايي دندانپزشكي است كه دندانپزشك توسط آن مي تواند انواع لكه هاي دنداني، فاصله بين دنداني، به هم ريختگي و شكستگي ها جزئي را برطرف كند. در واقع لمينت هاي دنداني پوسته هاي نازكي هستند كه در سطح جلويي دندان ها نصب مي شوند و باعث اصلاح طرح لبخند و سفيد شدن دندان ها مي شود.

يكي از تفاوت هاي اساسي ايمپلنت و لمينت دندان در جنس و متريال به كار رفته در ساخت آنهاست. ايمپلنت هاي دنداني از جنس تيتانيوم هستند در حالي كه لمينت هاي دنداني از جنس سراميك يا پرسلن مي باشند.

نتيجه گيري

كاربردهاي ايمپلنت و لمينت دندان بسيار با يكديگر متفاوت هستند اما از نظر ماندگاري تقريبا هر دو روش ماندگاري بالايي دارند و در صورت مراقبت صحيح مي توانند به صورت مادام العمر ماندگاري داشته باشد. در اين نوشتار سعي كرديم درباره هر كدام از روش هاي ايمپلنت و لمينت دندان و همچنين تفاوت هاي آنها صحبت كنيم در صورتي كه سوالي داريد مي توانيد در بخش نظرات وب سايت https://www.drdarvishpour.com/مطرح كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۳:۲۹ توسط:شكري موضوع:

راه هاي اصلاح طرح لبخند را بيش تر بشناسيد.

در ادامه با انواع روش هاي اصلاح طرح لبخند آشنا خواهيد شد.

ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين

ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين يكي از پيشرفته ترين روش هاي درمان ارتودنسي دندان است. در اين روش بهترين متخصص ارتودنسي به كمك يك سري پلاك هاي شفاف باعث تغيير موقعيت و تراز كردن دندان ها مي شود. از جمله تفاوت هاي بريس هاي سنتي و ارتودنسي نامرئي در اين است كه اولا ديگران متوجه درمان ارتودنسي شما نمي شوند و ثانيا امكان برداشتن الاينرها و خارج كردن از دهان توسط بيمار وجود دارد.

ايمپلنت دندان

ايمپلنت دندان يكي از پيشرفت هاي بسيار بزرگي است كه بشر در حوزه دندانپزشكي داشته است و از آن براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته استفاده مي شود. ايمپلنت دندان از نظر كارايي و ظاهر كاملا مشابه دندان هاي طبيعي شماست.

ايمپلنت دنداني از جنس تيتانيوم مي باشد كه پزشك از طريق جراحي در استخوان فك قرار مي دهد. پس از اينكه ايمپلنت با استخوان فك به خوبي جوش خورد جراح دندان يك تاج كه كاملا مشابه دندان طبيعي است روي آن قرار مي دهد و مراحل كاشت ايمپلنت دندان شما به اتمام مي رسد.

لمينت دندان

لمينت دندان جزء يكي از خدمات زيبايي دندانپزشكي است كه دندانپزشك توسط آن مي تواند انواع لكه هاي دنداني، فاصله بين دنداني، به هم ريختگي و شكستگي ها جزئي را برطرف كند. در واقع لمينت هاي دنداني پوسته هاي نازكي هستند كه در سطح جلويي دندان ها نصب مي شوند و باعث اصلاح طرح لبخند و سفيد شدن دندان ها مي شود.

يكي از تفاوت هاي اساسي ايمپلنت و لمينت دندان در جنس و متريال به كار رفته در ساخت آنهاست. ايمپلنت هاي دنداني از جنس تيتانيوم هستند در حالي كه لمينت هاي دنداني از جنس سراميك يا پرسلن مي باشند.

تفاوت هاي ايمپلنت و لمينت دندان

به غير از تفاوتي كه در جنس ايمپلنت و لمينت دندان است يكي از تفاوت هاي اساسي اين دو روش دندانپزشكي در كاربرد آنهاست؛ كه در ادامه درباره كاربردهاي اين دو روش ها صحبت خواهيم كرد.

كاربرد ايمپلنت دندان

  • يك روش بسيار مناسب براي جايگزيني دندان يا دندان ها از دست رفته بدون آسيب رساندن به دندان ها مجاور است.
  • با جايگزيني دندان هاي جلويي كه از دست رفته اند زيبايي را به لبخند و چهره افراد بازمي گرداند.
  • مشكلاتي مثل جويدن، هضم غذا و تكلم را تسهيل مي بخشد.

باعث اصلاح فرم صورت مي شود.

كاربرد لمينت دندان

  • رفع فاصله بين دنداني
  • اصلاح كوچكي يا بزرگ بودن دندان ها
  • اصلاح دندان هايي كه كجي جزئي دارند.
  • اصلاح دندان هاي خرگوشي
  • سفيد كردن دندان ها

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۵:۴۲ توسط:شكري موضوع:

ارتودنسي ثابت چه نوع هايي دارد؟

انواع تكنيك هاي ارتودنسي دندان ثابت عبارتند از ارتودنسي فلزي، ارتودسي سراميكي، ارتودنسي ديمون و ارتودنسي لينگوال. در ادامه اين نوشتار با ما همراه باشيد تا با بيشتر درباره تكنيك هاي اين روش ارتودنسي دندان آشنا شويد.

انواع روش هاي ارتودنسي ثابت

ارتودنسي فلزي

ارتودنسي فلزي يكي از قديمي ترين روش هاي ارتودنسي دندان است كه طي آن متخصص ارتودنسي در كرج يا هر شهر ديگري به كمك سيم هاي فلزي و براكت هاي فلزي سعي در مرتب كردن دندان هاي شما دارد.

مزاياي ارتودنسي فلزي

  • كارآمدي بالا
  • هزينه پايين تر
  • دوام و مقاومت بالا
  • تحت تاثير قرار دادن زيبايي چهره و لبخند
  • ايجادد اختلال در تكلم

معايب ارتودنسي فلزي

ارتودنسي سراميكي

ارتودنسي سراميكي شيوه نوين ارتودنسي ثابت است كه كاملا مشابه ارتودنسي فلزي است با اين تفاوت كه به جاي براكت هاي فلزي از براكت هاي سراميكي استفاده مي شود. به دليل اينكه سيم كشي دندان ها در اين روش كمتر مشخص است در بين جوانان و بزرگسالان طرفداران زيادي دارد.

مزاياي ارتودنسي سراميكي

  • تقريبا نامرئي است.
  • مناسب براي انواع ناهنجاري هاي دنداني
  • هزينه بيشتر
  • احتمال تغيير رنگ براكت ها در صورت عدم رعايت بهداشت دهان و دندان
  • مقاومت كمتر از براكت هاي فلزي
  • ايجاد اختلال در تكلم

معايب ارتودنسي سراميكي

ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي لينگوال يا پشت دنداني نيز نوع ديگري از ارتودنسي ثابت است كه ارتودنسي كاملا نامرئي است؛ زيرا در اين روش ارتودنسي فلزي به جاي جلوي دندان ها به پشت دندان ها چسبيده مي شود و از نظر اطرافيان پنهان است.

مزاياي ارتودنسي لينگوال

  • كاملا نامرئي است.
  • هزينه بسيار بالا به دليل سخت بودن نصب آنها توسط پزشك
  • اختلال در تكلم
  • سخت تر شدن رعايت بهداشت دهان و دندان
  • رعايت بهداشت دهان و دندان در زمان استفاده از ارتودنسي ثابت بيش از پيش اهميت دارد؛ چرا كه در صورت عدم رعايت بهداشت دهان و دندان امكان پوسيدگي دندان ها و تغيير رنگ دندان ها پس از درمان وجود دارد.
  • در حين ارتودنسي ثابت دندان نياز است كه از رژيم غذايي خاصي پيروي كنيد و در طول درمان توصيه مي شود از مواد خوراكي سفت و چسبناك مثل پاپ كورن، ته ديگ، آبنبات و ... استفاده نكنيد.
  • به طور منظم و در فواصل زماني تعيين شده به كلينيك ارتودنسي مراجعه كنيد. در حين درمان ارتودنسي از مواد غذايي و نوشيدني هاي رنگي مانند چاي، قهوه و .... پرهيز كنيد.

معايب ارتودنسي لينگوال

اقدامات قبل از انجام ارتودنسي ثابت

بهترين سن براي انجام ارتودنسي ثابت چه سني است؟

انجام ارتودنسي دندان هيچ گونه محدوديت سني ندارد و افراد مي توانند از سنين كودكي تا بزرگسالي اين درمان را انجام دهند. اما بهترين سن براي انجام ارتودنسي دندان 8 الي 14 سالگي است؛ در اين زمان كودك در سن رشد است و راحت تر استخوان هاي فك تغيير حالت مي دهند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۴۸:۵۵ توسط:شكري موضوع:

صبحانه كتوژنيك چه تاثيري دارد؟

شما مي توانيد در طي مدت زمان كوتاهي با رعايت كردن رژيم كتوژنيك به وزن ايده روش عملي براي كاهش وزن در رژيم كتوژنيك لاغري آل خود برسيد. در صورت داشتن هرگونه بيماري زمينهاي بايد قبل از شروع رژيم كتوژنيك با پزشك خود مشورت كنيد. چطور رژيم لاغري پروتئين 14 روزه را شروع كنيم؟ پرسش ديگري كه بسيار مطرح ميشود، اين است كه اگر شخصي كيسه صفرا خود را برداشته باشد، آيا مي تواند رژيم لاغري كتوژنيك را استفاده كند؟ كرم سنگين يا خامه صبحانه پرچرب براي كساني كه از سبك زندگي كتوژنيك يا كم كربوهيدرات لذت مي برند، يك ماده اصلي عالي است.

براي تهيه نان و كيك كتوژنيك و همچنين شيريني ها كتوژنيك لازم است كه از مواد مصرفي با كربوهيدرات بسيار پايين استفاده شود. بهتر است قبل از تغيير سبك زندگي و روال غذايي خود، نگاه دقيقتري به اين رژيم بيندازيم. فيبرها به هضم بهتر غذا هم كمك ميكنن و اجازه نميدن فرد دچار يبوست بشه. همانطور كه ميدانيد اين مواد منبع غني از فيبر هستند و در صورت مصرف محدود اين مواد احتمال بروز يبوست و ساير مشكلات گوارشي بالا مي­رود. همانطور كه گفته شد ميزان ph خون كاهش پيدا مي كند و خون اسيدي مي شود بدن سعي مي كند اين حالت اسيدي را جبران كند و ph خون را بالا ببرد و از مينرال هاي بدن مثل كلسيم، منيزيم و فسفر استفاده مي كند و وقتي مينرال ها در خون تمام شدند، سراغ منابع آنها كه دندان ها و استخوان ها هستند، رفته و مينرال ها را از آنها برميدارد و باعث كاهش دانسيته استخواني و ايجاد پوكي استخوان و يا پوسيدگي دندان مي شود.

بيش تر بخوانيد: با صبحانه رژيمي بيش تر آشنا شويد.

رژيم كتوژنيك چيست؟

رژيم كتوژنيك رژيم غذايي است كه بعد از مصرف مواد غذايي مجاز در آن، در بدن وضعيت كتوز اتفاق مي افتد. در اين حالت از چربي ها به جاي كربوهيدرات به عنوان سوخت اصلي در بدن استفاده مي شود و مواد كتوئي كه در نتيجه سوخت ناقص چربي ها آزاد مي شوند، در خون رها مي شوند. بنابراين از چربي هاي بدن براي تامين سوخت فرد در روز استفاده مي شود و همين باعث لاغري و كاهش وزن فرد مي شود.

نيبت مواد غذايي در صبحانه كتوژنيك و كلا وعده هاي غذايي مختلف در اين رژيم، به صورت زير است:

  • 75% چربي
  • 20% پروتئين
  • 5% كربوهيدرات

فوايد و اهميت صبحانه در رژيم كتوژنيك

صبحانه هميشه به عنوان مهم ترين وعده غذايي شناخته شده و اين اهميت در رژيم كتوژنيك به بالاترين حد خود رسيده است. لازم به ذكر است كه با حذف صبحانه در اين رژيم و ساير رژيم هاي لاغري نه تنها باعث كاهش وزن نمي شويد، بلكه نتيجه معكوسي از اين اقدام خواهيد گرفت. به دليل محدوديت هاي غذايي كه در اين رژيم وجود دارد، براي حفظ انرژي در طول روز بايد غذاهاي سيركننده و مواد مغذي ضروري اي مصرف كرد.

مصرف صبحانه از جهت هاي مختلفي در رژيم كتو اهميت بسيار زيادي دارد، مانند:

  • احساس سيري در فرد
  • ايجاد كتوز
  • تامين انرژي مورد نياز فرد در طول روز

منبع: https://www.sira.fit/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۵:۲۲ توسط:شكري موضوع:

با مشورت متخصص ارتودنسي بهترين نوع ارتودنسي ثابت را پيدا كنيد.

انواع ارتودنسي ثابت يكي از متداول ترين روش هاي ارتودنسي دندان هستند كه نوع فلزي آنها جزء روش هاي قديمي ارتودنسي دندان است اما امروزه روشي جديدتر به نام ارتودنسي سراميكي به روي كار آمده است. با ما همراه باشيد تا نگاهي به برخي از گزينه هاي موجود در دستگاه هاي ارتودنسي ثابت بيندازيم.

ابتدا بايد بين لوازم ثابت و متحرك تمايز قائل شويم. وسايل ثابت ارتودنسي مانند بريس ها توسط نوارهاي فلزي يا سيمان مخصوص به دندان ها متصل مي شوند. آنها به طور معمول تا زماني كه درمان كامل نشده است برداشته نمي شوند. وسايل متحرك ارتودنسي، مانند ترازهاي شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده مي شوند، اما ممكن است در صورت نياز به راحتي درآورده شوند. در حالي كه الاينرهاي شفاف مي توانند در درمان مشكلات خفيف تا متوسط ​​ارتودنسي موثر باشند، دستگاه هاي ثابت معمولا براي درمان جامع تر مورد نياز هستند

متخصص ارتودنسي

درمان ارتودنسي يك پروسه درماني طولاني مدت دارد و شما به طور مرتب بايد توسط متخصص چكاپ شويد. به همين دليل بهتر است كه به يك مطب دندانپزشكي در نزديكي محل زندگي خود مراجعه كنيد. براي مثال افرادي كه در كرج زندگي مي كنند بايد به دنبال متخصص ارتودنسي در كرج مراجعه كنيد.

ارتودنسي دندان چيست؟

ارتودنسي شاخه اي از دندانپزشكي است كه مال اكلوژن را درمان مي كند، وضعيتي كه در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستي قرار نمي گيرند. متخصص ارتودنسي در صاف كردن دندان ها تخصص دارد.

درمان مي تواند براي بهبود ظاهر فرد و زيبايي باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملكرد دهان نيز است.

ارتودنسي رنگي

ارتودنسي رنگي يكي از ارتودنسي هاي محبوب نوجوانان است. در اين نوع ارتودنسي از حلقه هاي پلاستيكي در رنگ هاي مختلف استفاده مي شود. انتخاب بهترين رنگ ارتودنسي كاملا شخصي و سليقه اي است اما اگر مي خواهيد كه يك رنگ مناسب را انتخاب كنيد حتما متناسب با رنگ مو، پوست و چشمان خود انتخاب كنيد.

انواع ارتودنسي ثابت

انواع ارتودنسي ثابت شامل بريس هاي فلزي، بريس هاي سراميكي، بريس هاي پشت دنداني، بريس هاي ديمون و رنگي است كه در ادامه درباره آنها صحبت خواهيم كرد.

بريس هاي فلزي

بريس‌ هاي فلزي سنتي، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته مي ‌شوند، بريس ‌هاي فلزي سنتي رايج ‌ترين نوع دستگاه‌ هاي ارتودنسي ثابت به شمار مي آيند.

بريس هاي فلزي ثابت از زمان هاي قديم مورد استفاده قرار مي گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبك تري دارند. آنها از نوارهاي فلزي تشكيل شده ‌اند كه به پشت دندان‌ هاي آسياب متصل مي شوند و براكت‌ هاي فلزي كوچك ‌تري كه روي سطوح جلوي دندان‌هاي چسبانده مي شوند. يك سيم فلزي نازك و فنري كه از ميان براكت ها مي گذرد، دندان ها را به آرامي به موقعيت مناسب هدايت مي كند. اين سيم كماني ممكن است توسط كش هاي انعطاف پذير، بند فلزي يا انواع ديگر گيره ها به براكت ها ثابت شود.

بريس هاي سراميكي

بريس هاي سراميكي شفاف يك تغيير جديد در سيستم سنتي است كه روش درماني بسيار كمتر قابل توجهي را ارائه مي دهد كه در دسته انواع ارتودنسي نامرئي قرار مي گيرد. آنها از همان اجزاي بريس هاي سنتي استفاده مي كنند؛ با اين تفاوت كه براكت هاي سمت جلوي دندان ها از يك ماده سراميكي شفاف ساخته شده است كه با رنگ طبيعي دندان تركيب مي شود. اين سيستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زيرا تا زماني كه كسي به دقت به دهان آنها توجه نكند متوجه درمان ارتودنسي نخواهد شد.

بريس هاي پشت دنداني

در حالي كه بريس هاي سراميكي نسبتا نامرئي هستند اما سيستم ديگري به نام بريس هاي پشت دنداني (بريس هاي لينگوال) وجود دارد كه واقعا نامرئي است. بريس هاي پشت دنداني مانند ساير بريس ‌هاي فلزي عمل مي‌كنند با اين تفاوت كه به پشت دندان ها چسبيده مي شوند و كسي متوجه درمان ارتودنسي شما نمي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۲:۲۱ توسط:شكري موضوع:

موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد