سلامت سلامت .

سلامت

متخصص ارتودنسي يا ارتودنتيست كيست؟

يكي از رشته هاي تخصصي دندانپزشكي كه به اصلاح ناهنجاري هاي دهان و دندان مي پردازد، ارتودنسي دندان مي باشد. ارتودنسي يك كلمه انگليسي مي باشد كه در فارسي ارتو به معناي راست و مشتق دنسي يعني دوس، به معناي دندان مي باشد. درمان ارتودنسي مانند تمام رشته هاي پزشكي، به كسب دانش، مهارت و تخصص نياز دارد. ارتودنتيست يا متخصص ارتودنسي، در دانشگاه هاي معتبر، توانايي و تخصص لازم را براي درمان ناهنجاري هاي فك و صورت به دست مي آورد. بنابراين دندانپزشك عمومي، براي اينكه بتواند دانشنامه تخصصي ارتودنسي را كسب كند، بايد بعد از گذراندن دوره 6 ساله دندانپزشكي عمومي، يك دوره حدود 4 ساله براي تخصص ارتودنسي را سپري نمايد. براي دريافت اين تخصص، دندانپزشك عمومي بايد در يك كنكور سخت و پر رقابت شركت كند تا بتواند به دوره تخصص ارتودنسي راه يابد. در ادامه اين مقاله آگاهي لازم را در اين زمينه به شما خواهيم داد.

ارتودنتيست كيست؟

ارتودنتسيت بعد از طي كردن دوره 6 ساله دندانپزشك عمومي، با گذراندن دوره 4 ساله ديگري، دانش و مهارت كافي را براي درمان انواع ناهنجاري هاي فك و صورت كسب مي كند. در واقع اين متخصص بعد از اتمام دوره، در برنامه هاي بازآموزي حرفه اي شركت كرده تا با تكنيك ها و مباحث جديد آشنا شود و تخصص خود را با علوم روز حفظ كند. توجه داشته باشيد كه همه متخصصين ارتودنسي، دندانپزشك مي باشند، در حالي كه تنها حدود 2 درصد از دندانپزشكان در ايران داراي تخصص ارتودنسي هستند.

تفاوت دندانپزشك عمومي و متخصص ارتودنسي

در صورتي كه دندانپزشك عمومي دوره تخصصي ارتودنسي را طي نكرده باشد، دانش و آگاهي لازم را براي درمان بيماران ارتودنسي ندارد. البته بايد اين را بدانيد كه دندانپزشك عمومي، در ارتباط با درمان هاي ساده ارتودنسي و درمان هاي پيشگيري آن، دانش و اطلاعات لازم را دارد، اما توانايي لازم را براي درمان هاي پيچيده و تخصصي ارتودنسي ندارد.

روش تشخيص دندانپزشك متخصص ارتودنسي

وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي به متخصصين ارتودنسي اجازه درج كلمه متخصص، در مهر طبابت و روي كارت ويزيت را مي دهد. بنابراين براي اينكه بتوانيد متخصص ارتودنسي را تشخيص دهيد، مي توانيد كلمه متخصص را روي كارت ويزيت و در مهر طباطت جست و جو كنيد و همچنين با جست و جو در سايت نظام پزشكي كل كشور، تخصص دندانپزشك مورد نظر خود را بررسي كنيد.

علل مراجعه به متخصص ارتودنسي

داشتن دندان هايي كج و نامرتب علاوه بر اينكه زيبايي چهره و دندان ها را تحت تاثير قرار مي دهد، مي تواند سلامت دهان و دندان را به خطر بيندازد. از جمله مشكلاتي كه براي درمان آن ها بايد مراجعه به متخصص ارتودنسي داشته باشيد، عبارتند از:

  • وجود فاصله بين دندان ها
  • كج و نامرتب بودن دندان ها
  • عدم توازن و هماهنگي ميان فك و دندان ها
  • ناهماهنگي فك ها
  • وجود مشكلاتي در جويدن غذا
  • اختلالات گيجگاهي فكي

در صورتي كه هر يك از اين مشكلات را داشتيد، بهتر است هر چه سريع تر براي درمان به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كنيد.

چگونه بهترين متخصص ارتودنسي را پيدا كنيم؟

امروزه با پيشرفت تكنولوژي پيدا كردن بهترين متخصص ارتودنسي كار سختي نيست؛ تنها كافي است، گول تبليغات زرد برخي از وب سايت ها و پيج ها را نخوريد و با دقت پزشك خود را انتخاب كنيد. اگر به دنبال بهترين متخصص ارتودنسي هستيد، قبل از هر چيز يك كاغذ و خودكار برداريد و ما با همراه باشيد:

 

پرس و جو از اطرافيان: بهترين مرجع براي پيدا كردن يك متخصص ارتودنسي خوب مي تواند اطرافيان شما باشد. كمي فكر كنيد و اگر در بين اطرافيان و دوستانتان كسي اين درمان را انجام داده است با وي تماس بگيريد و درباره نحوه درمان و همچنين تخصص و مهارت پزشكشان سوال كنيد. در صورتي كه دوستان شما از پزشكشان رضايت داشتند بدون هيچ شك و ترديدي آن پزشك را به عنوان متخصص ارتودنسي خود انتخاب كنيد.

جستجو در گوگل: گوگل كار ما را در بسياري از امور راحت تر كرده است. با جستجو كردن عباراتي مثل “بهترين متخصص ارتودنسي در شمال تهران”، “بهترين متخصص ارتودنسي در غرب تهران”، “بهترين متخصص ارتودنسي در كرج” و… مي توانيد ليستي از متخصصين ارتودنسي شهر و منطقه خود را پيدا كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ تير ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۳۳:۱۶ توسط:شكري موضوع:

ارتودنسي زيبايي با براكت سراميكي يا ياقوت كبود

شكل ظاهري و ظاهر فرد مي‌تواند جنبه بسيار مهمي هنگام تصميم‌گيري براي درمان ارتودنسي است. به همين دليل، با پيشرفت تكنولوژي ارتودنسي زيبايي به وجود آمد. ارتودنسي زيبايي با مواردي غير از فلز ساخته شده‌اند. ارتودنسي زيبايي بسيار شفاف است؛ به صورتي كه مي‌توان گفت عملا قابل مشاهده نيستند.

بيشتر بدانيد: عوارض ارتودنسي دندان

ارتودنسي زيبايي

شما مي‌توانيد سه روش براي ارتودنسي زيبايي انتخاب كنيد.

  • گزينه اول همان ارتودنسي سنتي است. اين ارتودنسي را به اسم ارتودنسي رنگي مي‌شناسيم. در اين روش از الاستيك‌هايي با رنگ‌هاي مختلف استفاده شده است. جوانان و نواجوانان خواهان اين روش هستند. چون خودشان مي‌توانند رنگ‌هاي ارتودنسي را انتخاب كنند و هر شش يا هشت هفته آن‌ها را تغيير دهند. همچنين اين روش هزينه بسيار پاييني براي خانواده‌ها به همراه دارد.
  • گزينه دو براي ارتودنسي زيبايي، ارتودنسي با براكت سراميكي است. اين روش از جنس شيشه‌اي مانند ساخته مي‌شود. در ادامه به صورت كامل اين روش را بررسي خواهيم كرد.
  • گزينه سوم ارتودنسي زيبايي، ارتودنسي ياقوت كبود است. اسم ديگر ارتودنسي ياقوت كبود، دزافيرو است. اين ارتودنسي علاوه بر شفافيت زياد، مقاومت بسيار بالايي نيز دارد. اين روش ارتودنسي را نيز به صورت كلي بررسي خواهيم كرد.

ارتودنسي سراميكي

افراد در صورت نياز به اصلاح ناهنجاري‌ها در شكل يا موقعيت دندان‌هاي خود، يكي از گزينه‌هايي كه دارند ارتودنسي زيبايي است. ارتودنسي سراميكي هم يكي از انواع ارتودنسي زيبايي است. امروز ما قصد داريم همه موارد مربوط به اين روش درماني را براي شما بازگو كنيم تا بتوانيد ارزيابي درستي انجام دهيد.

هدف از ارتودنسي، دنداني صاف و زيبا يا جلوگيري از ناهنجاري دندان است. علت اصلي استفاده از ارتودنسي صرفا صافي دندان و زيبايي ظاهري نيست. شما با ارتودنسي مي‌توانيد دندان‌هاي سالم داشته باشيد. ارتودنسي سراميكي به عنوان جايگزيني براي براكت‌هاي فلزي معرفي شدند. ارتودنسي‌هاي فلزي علي رغم اينكه بسيار اثربخش هستند؛ اما ظاهر زيبايي ندارند. ارتودنسي سراميكي با داشتن ظاهر شفاف مي‌تواند اين جنبه كه افراد بسيار نگران آن بودند را بهبود بخشد.

منبع: https://www.orthoinfo.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۵:۰۳ توسط:شكري موضوع:

بهترين متخصص ترميم و زيبايي دندان

مراجعه به بهترين متخصص ترميم و زيبايي دندان بهترين استراتژي است كه شما مي توانيد انتخاب كنيد. لبخند هر شخص يكي از اركان اصلي زيبايي او به شمار مي آيد. لبخند به طور طبيعي باعث جذب افراد مي شود. اگر شما داراي دندان شكسته، متراكم روي هم يا با فاصله هستيد ممكن است احساس بدي داشته باشيد. براي درمان اين مشكلات مي‌توانيد از متخصص‌ ترميم و زيبايي دندان كمك بگيريد.

ترميم و زيبايي‌هايي مثل ارتودنسي‌ ديگر مثل قبل نيستند و ظاهر بدي ندارند.

ارتودنسي‌هاي امروزه شفاف هستند و در صورت درخواست بيمار مي‌تواند به رنگ دندان توليد شود. همچنين ارتودنسي‌هاي امروزه متحرك هستند و شما مي‌توانيد هنگام غذا خوردن و مسواك زدن ارتودنسي را از دهان خود خارج كنيد.

هنگام انتخاب درمان بايد به نكاتي توجه كنيد. يكي از نكاتي كه بيشترين تأثير را در ميزان بهبودي شما مي‌گذارد.

انتخاب بهترين متخصص ترميم و زيبايي دندان به موارد زير بستگي دارد.

از ديگران توصيه و پيشنهاد بخواهيد:

هنگام تصميم گيري، به تنهايي تصميم نگيريد. شما بايد از دوستان و آشنايان خودتان نظر بخواهيد و توصيه‌هاي آن‌ها را گوش كنيد. شما بايد بدانيد كه تنها كسي نيستيد كه مي‌خواهيد از اين درمان استفاده كنيد. قبل از شما افراد بسيار زيادي بودن كه اين درمان را انجام داده‌اند. شما بايد از آن‌ها مشورت بگيريد.

دانش و تخصص هر متخصص‌ترميم و زيبايي دندان را بسنجيد:

شما حالا يك ليست از پيشنهادهاي ديگران تهيه كرديد و تحقيقات ضميمه‌اي را انجام داده‌ايد. شما بايد شروع به تحقيق درباره ميزان علم هر كدام از متخصصان كنيد. يكي از راه‌هاي اين كه بفهميد كه متخصص شما چه ميزان مهارت دارد اين است كه محل تحصيل او را بدانيد.

فنّاوري كه مورد استفاده قرار مي‌دهد:

شما بايد بدانيد كه متخصص مورد نظر شما از چه فناوري استفاده مي‌كند. متخصص شما آيا با فناوري‌هاي جديد آشنا هست يا خير؟ شما بايد بدانيد كه متخصص شما چه زماني آخرين آموزش‌ها را ديده است؟ آيا بهترين متخصص دندانپزشكي ترميمي و زيبايي شما از فناوري‌هاي جديد مانند اشعه ايكس سه بعدي، يا برداشت‌هاي ديجيتال استفاده مي‌كند

متخصص ترميم و زيبايي دندان چه خدماتي به بيماران ارائه مي دهد؟

 

تفاوت دندانپزشكي ترميمي با دندانپزشكي زيبايي

همه روش هايي كه براي سالم ماندن دندان و جلوگيري از فروپاشي دندان به كار برده مي شود در دسته ترميم دندان قرار مي گيرد. اولويت اصلي دندانپزشكي ترميمي و تاكيد آن بر بهبود سلامتي دندان و حفظ عملكرد آن‌ها است. اما از سوي ديگر متخصص زيبايي دندان زيبايي روي تمام جنبه‌هاي زيبايي دندان‌ها تمركز دارد و هر كاري براي بهبود طرح لبخند انجام مي‌دهد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۱:۱۶ توسط:شكري موضوع:

كاشت ابرو چگونه انجام مي شود؟

كاشت ابرو نيز فرآيندي شبيه به كاشت مو است. در واقع فوليكول‌هاي سالم بايد به قسمتي از ابرو كه دچار ريزش شده است، انتقال يافته و پيوند انجام گيرد. اما اكنون اين سوال پيش مي‌آيد كه فوليكول مو از كجا تامين مي‌گردد؟ اگر متخصص بخواهد از مو‌هاي موجود در ابرو براي استخراج فوليكول استفاده كند، قطعاً همان قسمت كه مشكلي ندارد نيز تخليه خواهد شد. لذا كاشت ابرو با استفاده از فوليكول موي پشت گوش و يا در درجه دوم، موي پشت سر انجام خواهد شد.

مراحل كاشت ابرو طبيعي

مرحله اول : طراحي ابرو

در اولين قدم شما بايد با پزشك خود صحبت كنيد و به او بگوييد چه مدل ابرويي را دوست داريد. در زمان كاشت به همان شيوه كه دوست داريد، طراحي ابرو انجام گرفته و كاشت فوليكول‌ها در محدوده مشخص شده صورت مي‌گيرد.

مرحله دوم : برداشت گرافت

مو به صورت دسته‌هاي تك شاخه‌اي، دوشاخه، سه شاخه و چهار شاخه رشد مي‌كند كه به هر شاخه، گرافت گفته مي‌شود. اكنون متخصص براي ايمپلنت ابرو، به سراغ برداشت گرافت از بانك مو خواهد رفت.

مرحله سوم : كاشت فوليكول

سپس فوليكول مو در قسمتي از ابرو كه ريزش داشته است، كاشته مي‌شود. اين مرحله به دقت بالايي نياز دارد تا هم فوليكول در عمق مناسب قرار گرفته و هم زاويه كاشت متناسب با طرح اوليه باشد.

بيش تر بدانيد: آيا با روش هاي درمان جوش صورت آشنايي داريد؟

بررسي روش هاي كاشت ابروي طبيعي

كاشت ابرو به روش SUT

در پيوند طبيعي ابرو بايد طراحي زيبا و متناسب با چهره براي ابرو در نظر گرفته شود تا نهايتا نتيجه كار بسيار زيبا و مورد پسند واقع شود. در كاشت ابرو روش SUT، بدون نياز به جراحي، درد، خونريزي و به صورت مستقيم فوليكول مو در محل بدون مو قرار مي‌گيرد. با اين روش، زاويه‌سازي طبيعي ابرو به خوبي انجام مي‌گيرد.

كاشت ابرو به روش FUT

اين يك روش قديمي است كه در آن پزشك از قسمت بانك مو، يك لايه پوست نازك را برداشته و سپس از طريق ميكروسكوپ، پيوند‌ها از روي نوار مو برداشته مي‌شوند و كاشت انجام مي‌گيرد.

بيش تر بدانيد : قيمت فيلر لب در سال 1402 چقدر است؟

كاشت ابرو به روش FIT

اين روش در واقع قديمي‌ترين روش پيوند ابرو است كه از آن بيشتر براي افزايش تراكم ابرو‌ها استفاده مي‌شود. همچنين در اين روش احتمال آسيب به فوليكول مو نخواهد بود.

كاشت ابرو به روش DHI

در روش دي اچ آي، فوليكول مو به كمك DHI Implanter برداشته شده و مستقيما در جايگاهي كه مو وجود ندارد، كاشته مي‌شود. در نتيجه عوارض ناشي از جراحي را نخواهد داشت. از سويي ديگر درصد موفقيت آن بيشتر خواهد شد.

كاشت ابرو به روش MICROGRAPHT

در روش ميكروگرافت نيز بدون جراحي و از طريق تجهيزات اتوماتيك براي انتقال فوليكول مو از بانك مو به ابرو استفاده خواهد شد.

كاشت ابرو به روش تركيبي

روش تركيبي در اصل تركيب روش اف يو تي و اف آي تي است. در ابتدا متخصص با كمك روش اف يو تي، كاشت را انجام مي‌دهد سپس براي پرپشت شدن و افزايش تراكم ابرو‌ها، از روش اف آي تي استفاده مي‌گردد.

منبع: https://www.drmattab.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۰:۲۳ توسط:شكري موضوع:

متخصص ارتودنسي دندان به چه كسي گفته ميشود؟

بسياري از مردم دندانپزشك و متخصص ارتودنسي با هم اشتباه مي‌گيرند و گاهي اوقات نيز آن‌ها را يكي مي‌دانند. اما اين يك تصور اشتباه است. اين دو حرفه شايد شباهت‌هاي زيادي به هم داشته باشند. اما با هم متفاوت هستند. درمان ارتودنسي يك تخصص خاص در مراقب و درمان دندان است. اين تخصص انواع خاصي از مشكلات و اختلالات دندان را درمان مي‌كند. شما ممكن است هيچوقت نياز نداشته باشيد كه يك متخصص ارتودنسي خوب را ببينيد. با اين حال اگر روزي به يك دكتر ارتودنسي خوب  در شهر خود نياز پيدا كرديد  ( مثلا بهترين متخصص ارتودنسي در كرج ) بهتر است اطلاعاتي درباره آن بدانيد.

متخصص ارتودنسي كيست؟

بسياري از افراد تصور مي كنند كه بهترين جراح دندانپزشك مي تواند بهترين متخصص ارتودنسي هم باشد؛ در حالي كه اين تصور كاملا اشتباه است. چرا كه ارتودنسي در واقع يكي از تخصص هاي دندانپزشكي است و پزشكي كه اين خدمات را ارائه مي دهد بايد متخصص ارتودنسي يا ارتودنتيست باشد.

متخصص ارتودنسي پس از دوره دندانپزشكي عمومي حدود ۳ الي ۴ سال نيز دوره تخصص ارتودنسي را پشت سر مي گذارد و به طور تخصصي با ناهنجاري هاي دهان و دنداني و روش هاي درمان آن آشنا مي شود. بنابراين اگر براي مثال ساكن غرب پايتخت هستيد و نياز به درمان ارتودنسي دندان داريد بايد به دنبال بهترين متخصص ارتودنسي در غرب تهران باشيد نه بهترين دندانپزشك در غرب تهران.

متخصصين ارتودنسي پس از معاينات لازم از ميان روش هاي متنوع ارتودنسي كه شامل ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك مي شود بهترين روش درماني را با توجه به شدت ناهنجاري و سن براي شما انتخاب مي كند.

بهترين متخصص ارتودنسي دندان چه كارهايي انجام مي دهد؟

سعي و تلاش بهترين متخصص ارتودنسي دندان  رفع مشكلات دندان و دهان بيمار خود است. چند نمونه از كارهاي عمومي دكتر ارتدونسي خوب به صورت زير است:

  • بستن شكاف‌ها و فواصل گسترده بين دندان‌ها
  • هماهنگ كردن و هم‌راستا كردن دندان‌ها
  • صاف كردن دندان‌هاي كج شده
  • بهبود گفتار يا توانايي جويدن
  • تقويت سلامت دراز مدت لثه‌ها و دندان‌ها
  • جلوگيري از سايش بيش از حد، طولاني مدت و يا آسيب ديدن دندان

درمان ارتودنسي مي‌تواند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشد. اما در بعضي موارد همچنين مي‌تواند باعث بهبود عملكرد جويدن و گفتار و كمك به محافظت از دندان‌ها شود.

اقدامات تشخيصي انجام شده توسط بهترين متتخصص ارتودنسي دندان

متخصص ارتودنسي خوب وضعيت دندان‌هاي فرد را ارزيابي مي‌كند و پيش بيني مي‌كند كه اگر درمان روي مشكلات صورت نگيرد وضعيت آينده دندان و مشكل به چه صورت خواهد شد. دكتر ارتودنسي جهت اطمينان از نوع مشكل و ناهماهنگي در دهان و دندان بايد يكسري اقدامات انجام دهد. ارزيابي جهت تشخيص بهتر ناهماهنگي شامل موارد زير خواهد بود:

  • گرفتن تاريخچه پزشكي كامل دندانپزشكي
  • انجام معاينه باليني
  • گرفتن اشعه ايكس از دندان ها و فك ها
  • ساخت مدل هاي گچ دندان

در مرحله بعد بهترين دكتر ارتودنسي در مورد طرح درمان تصميم خواهد گرفت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۰۴:۲۶ توسط:شكري موضوع:

موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد