سلامت سلامت .

سلامت

درمان سنگ كليه با قرص و عمل PCNL

سنگ كليه يكي از مشكلات شايع در بين افراد است. اين سنگ‌ها مي‌توانند در هر قسمت از كليه تشكيل شوند و در صورت بزرگ شدن، درد شديدي ايجاد كنند. درمان سنگ كليه به عوامل مختلفي مانند اندازه سنگ، محل قرارگيري سنگ و وضعيت عمومي بيمار بستگي دارد.

در اين مقاله به بررسي دو روش درماني سنگ كليه، يعني استفاده از قرص براي دفع سنگ كليه و عمل PCNL مي‌پردازيم. همچنين به اهميت تغذيه بعد از عمل پروستات اشاره مي‌كنيم.

قرص براي دفع سنگ كليه

در بسياري از موارد، سنگ‌هاي كليه كوچك هستند و مي‌توانند به طور طبيعي دفع شوند. در اين موارد، پزشك ممكن است مصرف قرص‌هاي دفع سنگ كليه را توصيه كند.

متداول‌ترين قرص‌هاي دفع سنگ كليه عبارتند از:

  • سيترات كلسيم
  • آلومينيوم هيدروكسيد
  • تيترات سيترات سديم

اين قرص‌ها با افزايش حجم ادرار و رقيق كردن سنگ، به دفع آن كمك مي‌كنند.

عمل PCNL

در صورتي كه سنگ‌هاي كليه بزرگ باشند يا به طور طبيعي دفع نشوند، ممكن است نياز به عمل جراحي باشد. يكي از روش‌هاي جراحي سنگ كليه، عمل PCNL است.

در اين عمل، يك لوله نازك از طريق پوست و وارد كليه مي‌شود. سپس از طريق اين لوله، يك ابزار كوچك وارد كليه شده و سنگ را خرد مي‌كند. سنگ‌هاي خرد شده سپس از طريق ادرار دفع مي‌شوند.

تغذيه بعد از عمل پروستات

عمل پروستات مي‌تواند بر سيستم گوارشي فرد تأثير بگذارد. در نتيجه، رعايت يك رژيم غذايي مناسب بعد از اين عمل ضروري است.

تغذيه بعد از عمل پروستات بايد شامل موارد زير باشد:

  • غذاهاي پر فيبر، مانند ميوه‌ها، سبزيجات و غلات كامل
  • مايعات فراوان
  • غذاهاي كم چرب و كم نمك
  • از مصرف غذاهاي پر ادويه، سرخ شده و چرب بايد خودداري كرد. همچنين، مصرف الكل و نوشيدني‌هاي كافئين‌دار نيز بايد محدود شود.

نتيجه‌گيري

درمان سنگ كليه به عوامل مختلفي بستگي دارد. در بسياري از موارد، سنگ‌هاي كليه كوچك به طور طبيعي دفع مي‌شوند. در صورتي كه سنگ‌هاي كليه بزرگ باشند يا به طور طبيعي دفع نشوند، ممكن است نياز به عمل جراحي باشد. يكي از روش‌هاي جراحي سنگ كليه، عمل PCNL است.

تغذيه بعد از عمل پروستات نيز اهميت زيادي دارد. رعايت يك رژيم غذايي مناسب بعد از اين عمل مي‌تواند به بهبود روند بهبودي كمك كند.

منبع: https://www.jarahilaqari.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۸:۰۲ توسط:شكري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد