سلامت سلامت .

سلامت

با دلايل ريزش مو بيش تر آشنا شويد تا بتوانيد از آن ها جلوگيري كنيد.

داشتن موهاي پرپشت و خوش حالت همواره يكي از دلايل ظاهر زيبا و آراسته در زنان و مردان است. اما امروزه به دلايلي مختلفي چون تغذيه نامناسب، استرس زياد، استفاده از مواد شيميايي براي حالت دادن موها و… بسياري از افراد به عارضه‌ي ريزش مو مبتلا مي‌شوند. ريزش موي سر مي‌تواند ارثي باشد يا مي‌تواند در اثر عوامل بسياري ايجاد شود. اما راه هاي جلوگيري از ريزش مو سر چيست؟ آيا ريزش مو راه درمان قطعي دارد؟ علائم ريزش موي سر چه هستند؟

ريزش موي فصلي

در اصل، ريزش موي فصلي قابل كنترل و بهبود است؛ شما با خريد روغن گياهي مو در اواخر تابستان و اوايل پاييز كه بيشتر از هر زمان ديگري ريزش مو اتفاق مي افتد مي توانيد اين موضوع را بهبود دهيد چرا كه مسئله اي بحراني نيست.

در حدود اين زمان از سال بسياري از مردان و زنان (هر چند كه زنان به طور خاص از ريزش موي بيشتر در هنگام شستشو در حمام و يا برس كشيدن) از حالت غير عادي موهاي خود آگاه مي‌شوند. پس از تجزيه و تحليل دقيق، محققان سوئدي تاييد كرده‌اند كه بخشي از ريزش مو در واقع فصلي است.

تاثير خواب بر ريزش مو

نتايج و اثرات سوء كمبود خواب روي زيبايي و سلامت موها عبارتند از:

  • از دست دادن درخشندگي مو
  • از دست دادن حجم مو
  • موهايي پراكنده در سراسر پوست سر
  • دور شدن خط مو
  • فوليكول هاي نهفته مو

تنها راه غلبه بر تاثير خواب بر ريزش مو، تغيير سبك زندگي مي باشد كه شامل يك رژيم غذايي مناسب و داشتن خوابي خوب است . پزشكان توصيه مي كنند حداقل ۸ ساعت در شب بخوابيد تا از يك سبك زندگي سالم اطمينان حاصل كنيد زيرا براي پيشگيري از ريزش زودرس مو امري ضروري مي باشد .

ريزش مو با تلوژن افلوويوم

بيماري تلوژن افلوويوم (Telogen effluvium) يا همان ريزش موي شوكي همانطور كه از نامش پيداست معمولا پس از يك شوك، استرس يا حادثه رخ مي‌دهد و موجب ريزش موقتي مو در ناحيه بالاي سر مي‌شود.

در بيماري تلوژن افلوويوم چرخه حيات مو دچار مشكل مي‌شود و موها در فاز ريزش (تلوژن) باقي مي‌مانند و رويش مجدد به خوبي و به مقدار كافي اتفاق نمي‌افتد. در نتيجه جاي موهاي از دست رفته پر نمي‌شود و آنچه نبايد اتفاق مي‌افتد.

تشخيص اين بيماري حتما بايد توسط پزشك متخصص صورت گيرد و در صورت تشخيص صحيح اگر روند درمان به خوبي طي شود كاملا قابل كنترل است. نحوه درمان اين بيماري با توجه به منشا ايجاد بيماري مي‌تواند متفاوت باشد. گرچه در برخي موارد با گذر زمان اين بيماري خود به خود برطرف مي‌شود اما در بسياري از موارد هم بهبود بيماري به پيگيري جدي و مراقبت پزشكي بستگي دارد و به هيچ وجه نبايد در اين مورد سهل انگاري شود.

شوره سر و ريزش مو

اگرچه ممكن است ارتباط مستقيمي بين شوره سر و ريزش مو وجود نداشته باشد، با اين وجود اين دو مشكل آن‌قدر به هم نزديك هستند كه بررسي وجود ارتباط بين‌شان مهم است.

چنان‌چه شما نيز با اين مشكلات مواجه هستيد و براي خلاص شدن از شر هر كدام از آن‌ها درمان‌هاي مختلفي مانند مصرف انواع دارو و يا درمان‌هاي خانگي‌اي مانند استفاده از آب پياز، ريشه‌ي سير، علف ليمو يا روغن درخت چاي را امتحان مي‌كنيد،

ريزش موي مردانه

ريزش مو در مردان مي‌تواند به دليل عوامل مختلفي رخ دهد و در انواع مختلف ظاهر شود. شناخت انواع مختلف ريختن مو براي تشخيص دقيق و درمان ريزش مو در مردان ضروري است. در اينجا برخي از رايج‌ترين انواع ريزش مو در مردان آورده شده است:

ريزش مو با الگوي مردانه (آلوپسي آندروژنتيك)

ريزش موي مردانه، نوع خاصي از ريختن مو است كه عمدتاً مردان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين نوع، شايع‌ترين شكل ريزش مو در مردان است كه تقريباً 95٪ از موارد را شامل مي‌شود و نياز به درمان قطعي ريزش مو در مردان دارد.

MPHL از يك الگوي متمايز از نازك شدن و ريختن مو پيروي مي‌كند كه اغلب به عنوان طبقه بندي نوروود-هميلتون شناخته مي‌شود. اين سيستم طبقه بندي به تعيين مرحله و شدت MPHL كمك مي‌كند. الگوي معمولي با يك خط رويش مو شروع مي‌شود، شكل "M" را تشكيل مي‌دهد. با پيشرفت اين بيماري، خط رويش مو به عقب نشيني ادامه مي‌دهد و ناحيه تاج برجسته‌تر مي‌شود و در نهايت منجر به طاسي جزئي يا كامل در اين نواحي مي‌شود.

منبع: https://www.kolahgiss.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۳:۱۸ توسط:شكري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد