سلامت سلامت .

سلامت

متخصص ارتودنسي يا ارتودنتيست كيست؟

يكي از رشته هاي تخصصي دندانپزشكي كه به اصلاح ناهنجاري هاي دهان و دندان مي پردازد، ارتودنسي دندان مي باشد. ارتودنسي يك كلمه انگليسي مي باشد كه در فارسي ارتو به معناي راست و مشتق دنسي يعني دوس، به معناي دندان مي باشد. درمان ارتودنسي مانند تمام رشته هاي پزشكي، به كسب دانش، مهارت و تخصص نياز دارد. ارتودنتيست يا متخصص ارتودنسي، در دانشگاه هاي معتبر، توانايي و تخصص لازم را براي درمان ناهنجاري هاي فك و صورت به دست مي آورد. بنابراين دندانپزشك عمومي، براي اينكه بتواند دانشنامه تخصصي ارتودنسي را كسب كند، بايد بعد از گذراندن دوره 6 ساله دندانپزشكي عمومي، يك دوره حدود 4 ساله براي تخصص ارتودنسي را سپري نمايد. براي دريافت اين تخصص، دندانپزشك عمومي بايد در يك كنكور سخت و پر رقابت شركت كند تا بتواند به دوره تخصص ارتودنسي راه يابد. در ادامه اين مقاله آگاهي لازم را در اين زمينه به شما خواهيم داد.

ارتودنتيست كيست؟

ارتودنتسيت بعد از طي كردن دوره 6 ساله دندانپزشك عمومي، با گذراندن دوره 4 ساله ديگري، دانش و مهارت كافي را براي درمان انواع ناهنجاري هاي فك و صورت كسب مي كند. در واقع اين متخصص بعد از اتمام دوره، در برنامه هاي بازآموزي حرفه اي شركت كرده تا با تكنيك ها و مباحث جديد آشنا شود و تخصص خود را با علوم روز حفظ كند. توجه داشته باشيد كه همه متخصصين ارتودنسي، دندانپزشك مي باشند، در حالي كه تنها حدود 2 درصد از دندانپزشكان در ايران داراي تخصص ارتودنسي هستند.

تفاوت دندانپزشك عمومي و متخصص ارتودنسي

در صورتي كه دندانپزشك عمومي دوره تخصصي ارتودنسي را طي نكرده باشد، دانش و آگاهي لازم را براي درمان بيماران ارتودنسي ندارد. البته بايد اين را بدانيد كه دندانپزشك عمومي، در ارتباط با درمان هاي ساده ارتودنسي و درمان هاي پيشگيري آن، دانش و اطلاعات لازم را دارد، اما توانايي لازم را براي درمان هاي پيچيده و تخصصي ارتودنسي ندارد.

روش تشخيص دندانپزشك متخصص ارتودنسي

وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي به متخصصين ارتودنسي اجازه درج كلمه متخصص، در مهر طبابت و روي كارت ويزيت را مي دهد. بنابراين براي اينكه بتوانيد متخصص ارتودنسي را تشخيص دهيد، مي توانيد كلمه متخصص را روي كارت ويزيت و در مهر طباطت جست و جو كنيد و همچنين با جست و جو در سايت نظام پزشكي كل كشور، تخصص دندانپزشك مورد نظر خود را بررسي كنيد.

علل مراجعه به متخصص ارتودنسي

داشتن دندان هايي كج و نامرتب علاوه بر اينكه زيبايي چهره و دندان ها را تحت تاثير قرار مي دهد، مي تواند سلامت دهان و دندان را به خطر بيندازد. از جمله مشكلاتي كه براي درمان آن ها بايد مراجعه به متخصص ارتودنسي داشته باشيد، عبارتند از:

  • وجود فاصله بين دندان ها
  • كج و نامرتب بودن دندان ها
  • عدم توازن و هماهنگي ميان فك و دندان ها
  • ناهماهنگي فك ها
  • وجود مشكلاتي در جويدن غذا
  • اختلالات گيجگاهي فكي

در صورتي كه هر يك از اين مشكلات را داشتيد، بهتر است هر چه سريع تر براي درمان به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كنيد.

چگونه بهترين متخصص ارتودنسي را پيدا كنيم؟

امروزه با پيشرفت تكنولوژي پيدا كردن بهترين متخصص ارتودنسي كار سختي نيست؛ تنها كافي است، گول تبليغات زرد برخي از وب سايت ها و پيج ها را نخوريد و با دقت پزشك خود را انتخاب كنيد. اگر به دنبال بهترين متخصص ارتودنسي هستيد، قبل از هر چيز يك كاغذ و خودكار برداريد و ما با همراه باشيد:

 

پرس و جو از اطرافيان: بهترين مرجع براي پيدا كردن يك متخصص ارتودنسي خوب مي تواند اطرافيان شما باشد. كمي فكر كنيد و اگر در بين اطرافيان و دوستانتان كسي اين درمان را انجام داده است با وي تماس بگيريد و درباره نحوه درمان و همچنين تخصص و مهارت پزشكشان سوال كنيد. در صورتي كه دوستان شما از پزشكشان رضايت داشتند بدون هيچ شك و ترديدي آن پزشك را به عنوان متخصص ارتودنسي خود انتخاب كنيد.

جستجو در گوگل: گوگل كار ما را در بسياري از امور راحت تر كرده است. با جستجو كردن عباراتي مثل “بهترين متخصص ارتودنسي در شمال تهران”، “بهترين متخصص ارتودنسي در غرب تهران”، “بهترين متخصص ارتودنسي در كرج” و… مي توانيد ليستي از متخصصين ارتودنسي شهر و منطقه خود را پيدا كنيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ تير ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۳۳:۱۶ توسط:شكري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد