سلامت سلامت .

سلامت

دندانپزشك و متخصص ارتودنسي چه تفاوت هايي با هم دارند؟

دندانپزشكان و ارتودنتيست‌ها پزشكاني هستند كه در مراقبت‌هاي بهداشتي دهان و دندان تخصص دارند. پزشكاني كه دندانپزشكي عمومي خوانده‌اند براي تشخيص و درمان بيماري‌هاي لثه، دندان، زبان و دهان آموزش ديده‌اند.

متخصصين ارتودنسي نيز اين آموزش‌ها را مي‌بينند؛ اما براي آن كه در تشخيص و درمان ناهماهنگي دندان‌ها و فك تخصص داشته باشند، آموزش‌هاي بيشتري مي‌بينند."

در ادامه ضمن آشنايي با فعاليت‌هاي متخصص ارتودنسي، انواع مختلف ارتودنسي را معرفي كرده‌ايم تا ديد كاملي از خدمات اين دسته از دندانپزشكان و كار آنها داشته باشيد.

فعاليت‌هاي متخصص ارتودنسي

نبايد تصور كنيم فعاليت‌هاي يك متخصص ارتودنسي به قرار دادن سيم‌هاي فلزي (دستگاه ارتودنسي) روي دندان‌هاي فرد محدود مي‌شود. امروزه ارتودنتيست‌ها مي‌توانند به روش‌هاي ديگري هم ناهنجاري‌هاي فك و دندان را برطرف كنند. يكي از اين روش‌ها ارتودنسي نامرئي است.

ارتودنسي دندان به صورت نامرئي در ميان افرادي كه به درمان ارتودنسي نياز دارند، بسيار محبوب شده است. دليل اين امر ديده نشدن دستگاه ارتودنسي روي دندان‌هاست. متقاضيان اصلي متخصص ارتودنسي را بزرگسالان تشكيل مي‌دهند. زيرا افراد كم‌‌سن‌وسال‌تر معمولا به مشخص بودن سيم‌هاي ارتودنسي توجه نمي‌كنند.

فعاليت‌هاي دكتر ارتودنسي

اگرچه دكترهاي دندانپزشك نيز علاوه بر كشيدن دندان‌ها، پر كردن و انجام ترميم براي مراقبت‌هاي ارتودنسي نيز آموزش‌هايي ديده‌اند، اما انواع درمان‌هاي ارتودنسي با اهداف سلامتي و زيبايي را بايد به يك متخصص ارتودنسي سپرد. مهمترين فعاليت‌هاي دكتر ارتودنسي شامل درمان كجي دندان‌ها (شامل اوربايت، آندربايت و كراس‌بايت) شلوغي دندان‌ها، فاصله‌دار بودن دندان‌ها، و درمان ناهنجاري‌هاي فكي و گيجگاهي مي‌شود.

همان‌طور كه توضيح داديم، ارتودنسي نامرئي هم در كنار درمان برخي مشكلات فك توسط متخصص ارتودنسي انجام مي‌شود. براي كشيدن دندان عقل هم بهتر است پيش از مراجعه به دكتر دندانپزشك، براي معاينه از دكتر ارتودنسي وقت گرفت و با او مشورت كرد.

انجام انواع ارتودنسي

به غير از درمان جديد ارتودنسي نامرئي، متخصص ارتودنسي انواع ارتودنسي قديمي‌تر (و البته به شدت نتيجه‌بخش) را نيز انجام مي‌دهد؛ يعني ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۵۴:۱۱ توسط:شكري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد