سلامت سلامت .

سلامت

تاثير ارتودنسي بر زندگي بزرگسالان

به عنوان شخص بزرگسالي كه نامرتبي دنداني داريد چه پيش بهترين متخصص ارتودنسي در شهر خود برويد يا ارتودنسي دندان از راه دور را امتحان كنيد در هر صورت مي توانيد از مزاياي بسيار زيادي بهره مند شويد و كيفيت زندگي خود را افزايش دهيد. در اين نوشتار نتيجه چند مقاله بررسي شده كه نشان مي دهد ارتودنسي چطور باعث بهبود كيفيت در زندگي بزرگسالان مي شود.

افزايش طول عمر با ارتودنسي دندان

در مطالعه‌اي با عنوان "تاثير ارتودنسي در بيماران بزرگسال: يك مطالعه مروري سيستماتيك و متاآناليز" كه در سال ۲۰۱۹ در مجله "European Journal of Orthodontics" منتشر شده است، نتايج ۱۴ مطالعه مرور شده است كه در مجموع شامل ۱۱۵۹ بيمار بزرگسال بودند.

نتايج نشان داد كه ارتودنسي دندان در بيماران بزرگسال مي‌تواند باعث بهبود بهداشت دهان و روابط اجتماعي، بهبود ظاهر و عكس العمل هاي روانشناختي، و افزايش رضايت بيماران از زندگي شود. در نهايت افراد با بهبود كيفيت زندگي و افزايش سلامت، طول عمرشان نسبت به وضعيتي كه دندان هاي نامرتب و يا موقعيت هاي فكي ناهماهنگ دارند بيشتر مي شود.

افزايش كيفيت زندگي با درمان ارتودنسي

اين مطالعه در سال ۲۰۲۰ در مجله Journal of Orthodontics منتشر شده است و با هدف ارزيابي كيفيت زندگي بعد از درمان ارتودنسي در بزرگسالان انجام شده است. در اين مطالعه، ۱۴۲ بيمار بزرگسال كه نامرتبي دنداني و ناهماهنگي بين فكي آن ها اصلاح شده بود مورد مطالعه قرار گرفتند.

براي ارزيابي كيفيت زندگي پس از درمان ارتودنسي دندان، از دو پرسشنامه مختلف استفاده شد. اولين پرسشنامه، در واقع برگه اي بود در آن بيماران بايد از شرايط خود در ۸ زمينه مختلف از جمله سلامت عمومي، عملكرد جسمي، درد، نيروي رواني، اجتماعي، نقش، اضطراب و افسردگي، و سلامت جنسي گزارش ميدادند. دومين پرسشنامه، پرسشنامه دخالت پذيري باليني است كه براي ارزيابي اثر درماني به كار مي‌رود.

نتايج نشان داد كه بيماران پس از درمان ارتودنسي دندان، افزايش قابل توجهي در كيفيت زندگي خود را تجربه كردند و بيشترين تغييرات در زمينه‌هاي سلامت عمومي در آن ها ديده شد. علاوه بر اين، دخالت پذيري باليني بيماران نيز بهبود يافت كه نشان مي‌دهد درمان ارتودنسي مي‌تواند نه تنها سلامت دهان و دندان را ارتقاء داده، بلكه براي بهبود كليت زندگي بيماران مفيد بوده است. در نتيجه، اين مطالعه نشان مي‌دهد كه درمان ارتودنسي مي‌تواند براي بهبود كيفيت زندگي بزرگسالان بسيار مفيد.

مدت زمان ارتودنسي در كودكان و بزرگسالان چه فرقي مي كند؟

مطالعه "تأثير سن بر مدت درمان ارتودنسي در بزرگسالان" كه در سال ۲۰۱۲ در مجله "Angle Orthodontist" منتشر شده است، به بررسي تأثير سن بر مدت درمان ارتودنسي در بزرگسالان پرداخته است. در اين مطالعه، ۱۵۶ بيمار بزرگسال با اختلالات ارتودنسي مختلف شامل فاصله بين دندان‌ها و ازدحام دندان ها مورد بررسي قرار گرفتند.

ارتودنسي بزرگسالان

به طور كلي بيشتر مطالعات انجام شده در خصوص "ارتودنسي دندان و بزرگسالان" چند نكته را نشان مي دهد. اول اينكه بزرگسالان درست مانند كودكان مي توانند درمان هاي ارتودنسي دندان را انجام دهند و اصلا در اين خصوص محدوديت سني وجود ندارد. نكات بعدي شامل موارد زير مي شود:

  • بهبود وضعيت بهداشت دهان و دندان
  • افزايش طول عمر دندان ها
  • بهبود اعتماد به نفس
  • افزايش تعاملات اجتماعي به دليل زيباتر شدن طرح لبخند
  • بهبود زندگي زناشويي
  • افزايش اميد به زندگي
  • و ...

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۱۸:۳۶ توسط:شكري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد