سلامت سلامت .

سلامت

ارتودنسي فانكشنال

هدف از انجام ارتودنسي فانكشنال صاف كردن دندان به روش هاي مختلف مي باشد مثلا به جاي فشار وارد كردن به دندان هاي روي هم رفته و نامرتب، اين فشار به فك وارد مي شود تا گسترش پيدا كند و براي دندان ها جا باز گردد. ارتودنسي فانكشنال روي فك بالايي و پاييني قرار مي گيرد تا فك را گسترش دهد و نيمرخ زيباتري را به بيمار هديه كند. همچنين با انجام ارتودنسي فانكشنال، سينوس ها باز شده و آپنه و مشكلات خواب اصلاح خواهند شد. با تكنيك عدم خارج سازي (ثابت) كه در آن از بريس هاي گسترش دهنده ي كام استفاده مي شود مي توان به نتايج بسيار خوبي دست يافت. به هر حال اين ارتودنسي متحرك نيست و بايد به صورت ثابت براي زمان مشخصي در دهان قرار داشته باشند. برخي از بيماران با ثابت بودن اين بريس ها مشكل دارند اما نتيجه ي حاصل، ارزش اين سختي را خواهد داشت.

مزاياي ارتودنسي فانكشنال

ارتودنسي فانكشنال هم از نظر زيبايي و هم از نظر عملكرد داراي مزيت هاي فراواني است:

  • روند درمان شامل اصلاح ساختار صورت، هماهنگ شدن فك بالا و پايين، فضاسازي براي دندان هاي نامرتب، اصلاح حالت سرو گردن و همچنين ماهيچه هاي اطراف مي باشد.
  • لبخندي پهن تر، همراه با نيمرخي زيباتر براي بيمار به ارمغان مي اورد.
  • در اين روش توازن صورت همراه با رشد بيمار حفظ مي شود.
  • ارتودنسي فانكشنال باعث كاهش اختلالات مفصل گيجگاهي فكي(TMJ) مي شود.
  • نتايج آن با ثبات است.
  • فرآيند حذف دندان به ندرت انجام مي شود.
  • در اين روش از ابزار هايي استفاده مي شود، كه نگهداري و نظافت آنها نسبت به ديگر ارتودنسي ها بسيار آسان تر است.
  • امكان برداشتن آسان ارتودنسي براي انجام ورزش يا نواختن آلت موسيقي.
  • در اين روش درمان مي تواند در سنين بسيار پايين (۳ تا ۸ سال) آغاز شود.

ارتودنسي فانكشنال براي كودكان

مانند بسياري از درمان هاي دنداني، هر چقدر درمان كجي دندان و فك عقب يا جلو آمده زودتر و در سنين پايين تري انجام شود مي تواند محافظه كارانه تر و موثر تر واقع شود. كودكان در سن ۶ تا ۹ سال مي توانند اولين بريس خود را دريافت كرده و درمان فانكشنال را آغاز كنند. در صورت لزوم مي توان بريس ها را پس از درآمدن دندان هاي اصلي قرار داد.

درمان نقص هاي ساختاري فك يا مشكلات كام در سنين پايين مي تواند لبخندي دائمي و زيبا براي آنها خلق كند و از به وجود آمدن مشكلات جدي در آينده جلوگيري كند.

اصلاح كام همزمان با رشد آن مي تواند خطر ابتلا به اختلالات مفصل گيجگاهي فكي(TMJ) و مشكلات آپنه خواب را كاهش دهد. براي برخي از كودكان ارتودنسي فانكشنال مي تواند نياز گذاشتن بريس را از بين ببرد. از آنجايي كه كام در چند بُعد گسترش پيدا مي كند، عدم همترازي كام بالا و پايين مي تواند در نتيجه ي اصلاح و حركت دندان ها، با يكديگر همتراز شود.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۳۹:۲۴ توسط:شكري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موسسه حسابداری
شرکت حسابداری دهناد